Uni

Millal sa viimati 8 tundi järjest magasid? Uni on midagi nii iseenesest mõistetavat, et tihti alahindame selle mõju osatähtsust meie elukvaliteedis. Kvaliteetne ja piisav uni tõstab märgatavalt su produktiivsust, parandab su tervist ja seeläbi pikendab eluiga. 

Uni
Vaata loomi, nemad oskavad magada!

Kiire elutempo juures kiputakse une olulisust alahindama. Lisaks on arvamusliidreid, kes ütlevad, et maga vähem ja tee rohkem. Kui nad vaid teaksid, et tegelikult on vastupidine palju mõjusam. Kui oled väsinud, on sinu tähelepanu hajutatud, sul on raskem keskenduda, sa väsid kiiremini ning ärritud kergemini. 

On autoreid, kes väidavad, et üleväsinuna autot juhtida on sama, mis teha seda joobeseisundis. Alkoholijoobes enamik inimesi rooli ei istu, kuid väsinuna võetakse heal juhul üks kohv ning minnakse ikka sõitma. Seda on minulgi ette tulnud, kuid püüan seda alati igal võimalusel vältida. 

Une pikkuse üle on erinevaid teooriaid, kuid valdavalt öeldakse, et inimesel on vaja väljapuhkamiseks 8 tundi und. Samas öeldakse, et uni käib 1,5 tunniste tsüklitena, seega võiks piisav uni olla kas 7,5h või siis 9h. Kõige paremini pidi inimese tegelikku unevajadust näitama see, kui lähed õhtul magama ning hommikul ärkad ilma kellata – see kui palju und kokku tuli, on su tavapärane unevajadus. Seejuures ei tasuks seda testi teha siis, kui oled pikalt magamata olnud või eelmisel ööl vähe magada saanud. 

Väidetavalt on mäned nutikad inimesed nagu Nikola Tesla, Salvador Dali jt jaganud oma une tsüklitesse – magades korraga 3-4 tundi, kuid tehes seda mitu korda ööpäevas. Kas see on tõde ja kuidas see kehale mõjub, ei oska öelda. Pole mahti olnud endal proovida. 

Kui une kestuse osas on arvamusi erinevaid, siis une kvaliteedi parandamise osas on erinevad autorid üsna ühel meelel. Une kvaliteedi tõstmiseks saad ise nii mõndagi teha: hoolitse oma keha eest, sh joo piisavalt vett ja söö kvaliteetselt; püüa vältida kõiki ekraane 30 minutit ennem magama minemist (või pane vähemalt sinise ekraani filter peale); püüa vältida kohvi peale kella 14 (juhul, kui plaanid hiljemalt südaööks voodisse heita).

Kui une teema sind rohkem kõnetab, siis kuula seda saadet uneekspert Shawn Stevensoniga: https://podcast.mindvalley.com/shawn-stevenson-sleeping-achieve-holistic-success/