Inimeste rõõmustaja

Tere, mina olen Kadri ja ma olen inimeste-rõõmustaja. Mulle meeldib teisi aidata ning olen valmis pingutama selle nimel, et teistel naeratus näole tuua. Vahel olen peale seda küll väsinud ning mõni kord tunnen, et ei taha või ei jõua aidata, kuid välja seda ei ütle. Ikka leian mõne põhjuse miks oleks hea teiste nimel pingutada ja ennast ohverdada.

Allikas: pixabay.com

Arvasin, et olen ainuke selline, et see on minu oma kiiks, millega leppima pean. Siis aga sattus mulle kätte Harriet Brakeri raamat Disease to please, seal oli kasutusel mõiste people-pleaser, mille eestikeelne vaste võiks olla inimeste-rõõmustaja. Raamatut lugedes oli palju äratundmist, sain aru, et minagi olen inimeste-rõõmustaja. Õnneks küll mitte veel väga äärmuslik juhtum, kuid nii mõnedki toodud näited olid väga tuttavad.

Üks ilmekamaid neist on lähisuhete näite – inimeste-rõõmustaja muudkui annab ja annab, püüdes teisele poolele meelejärgi olla, lootes seeläbi soovitud õrnust ja lähedust vastu saada. Tegelikkuses ta seda ei saa ning pika andmise peale saab vaid ise tühjaks, mis viib suhte lõppemiseni. Samuti on inimeste-rõõmustajatel väga keeruline, kui mitte võimatu öelda ei neile esitatud abipalvetele. Ikka ju leiab põhjuse, miks peaks teisi aitama, mis siis kui see enda ajakavaga ei sobi või elevust ei tekita. Nii juhtubki, et inimeste-rõõmustaja teeb teiste heaks rohkem, kui enda jaoks ning võib seeläbi nukrameelseks muutuda.

Rõõmustamise nõiaring

Harriet Braiker toob välja ringi, kuhu inimeste-rõõmustajad satuvad – mõtted, tunded, käitumine. Su mõtted juhivad su tundeid ning tunded viivad käitumiseni. Igapäevaelus võiks see ring olla järgmine: Mari palus, et aitaksin tal nädalavahetusel lapsi hoida. Mul olid küll teised plaanid, kuid ma ei taha, et Mari mu peale pahaseks saaks/ soovin Mari rõõmsaks muuta/ ma ju olen hea inimene, kui teada aitan/ vms. Eks ma ikka leian aega Mari aidata. Selline ring jääbki veerema, kui sa seda ise ei katkesta.

Mida pikemalt on selline harjumus sisse juurdunud, seda keerulisem on ringi lõhkumine. Raskematel juhtudel, on soovitatav selleks välist (terapeudi) abi kasutada. Hästi lihtsustatult võttes on mustri muutmiseks vaja muuta ühte kolmest tegurist – kas mõtet, tunnet või käitumist. Raamatu autor soovitab alustada esimesega ehk mõtete muutmisega. Inimeste-rõõmustaja peab endale oma probleemi tunnistama ning ennast esikohale seadma. Tuleb õppida ei ütlema. Selline muutus võib lähikondsetes küll alguses segadust tekitada, kuid sellest hoolimata tuleb endale kindlaks jääda.

Raamatut lugedes sain aru, et minul on hästi läinud. Sain küll aru, et mul on inimeste-rõõmustaja kalduvusi, kuid väga sügavale pole see veel arenenud. Samuti mõistsin, et kui ma ise ei pinguta enda heaolu ja rahulolu nimel, siis välist tuge on raske oodata. Raamatus on 21-päevane tegevuskava, harjutuste kogum, kuidas iseendast inimeste-rõõmustamise harjumusest võõrutada. Kuigi raamat on inglisekeelne, soovitan neil, kes tunnevad, et see teema neid kõnetab, leida viis, kuidas info kätte või abi saada.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga