Parim mina

Üheks enamlevinud uusaasta lubaduseks on trenni tegemine – teen hoolsamalt trenni, hoolitsen enda eest rohkem jne. Kooliajast mälestan Juhan Liivi (vist oli Liivi) jutustust, milles kaks meest tulid üle kevadise Peipsi ning läbivajumise hirmus lubasid vagadeks ja korralikeks hakata. Aga kui „Jaan, kurat, jalad põhjas“, kadus hirm ning sellega koos ka valdav osa antud lubadustest. Kuidas kõik see on aga positiivse psühholoogiaga seotud?

Positiivne psühholoogia aitab inimestel oma eesmärkide poole liikuda, liikumiseks aga on vaja julgust ning vahel ka tasakaalu. Ning selleks, et üldse liikuma saada, on vaja head segu julgusest, pealehakkamisest ning optimismist. Viimane neist on märksõna, mis samuti positiivses psühholoogiat iseloomustab. Sonya Ljybomorski kirjeldab oma raamatus „Kuidas olla õnnelik?“ ühe optimismi arendamise harjutusena „parima mina päeviku“ pidamist.

Selle harjutuse tegemiseks soovitab Sonya võta endale 20-30 minutit aega, kus saad rahulikult ja segamatult iseendaga olla. Unista hetkeks, milline võiks Sinu elu võiks olla 1-5-10 aasta pärast. Kujutle, milline oleks Su elu, kui kõik läheks nii nagu sooviksid – kui oled andnud endast parima, pingutanud selle nimel ning oled jõudnud oma eesmärkideni. Seejärel pane see kirja, eelistatult paberile/ märkmikusse.

See on hea harjutus oma optimismi arendamiseks, pead kõike kirjeldama positiivses võtmes ning treenima enda mõistust, et asjad võivad positiivselt laheneda. Kujutledes ning kirjutades lase ideedel vabalt lennata – milline Sa välja näed? Mis seltskonnas Sa liigud? Millises kodus Sa elad? Kuidas oma aega viidad? Kui Sul on täna mõni negatiivne harjumus, iseloomuomadus, millest soovid lahti saada, siis kirjuta see vastandina ehk positiivses võtmes lahti. Nt kui suitsetad, siis ära kirjuta ma ei suitseta vaid mul on tervislikud eluviisid vms.

Loodan, et Sa pole veel unistama läinud, sest paar olulist mõtet pean veel lisama. Nii nagu füüsilised harjutused ei anna esimesel korral tulemust, ei ole ka selle harjutusega nii, et teed ühe korra ära ja siis on võluväel kohe kõik teisiti. Kõikide harjutuste puhul on oluline järjepidevus ja kordamine. Tee seda harjutust mitu korda. Näiteks võid sellest teha nädalavahetustel enda eest hoolitsemise ühe osa.

Selle ning sarnaste harjutuste üheks huvitavaks fenomeniks on nähtus, mida teadlased kutsuvad ennast täitvateks ennustusteks. Kui midagi piisavalt palju endale kordad ja välja ütled, siis on suurem tõenäosus, et asjad nii ka lähevad. Ja seda sõltumata sellest, kas korratav väide on positiivse või negatiivse tulemiga. Ega Henry Ford ei öelnud asjata „Olenemata kas sa usud, et saad või ei saa, mõlemal juhul on sul õigus.“ Seega järgmine kord kui jääd mõne negatiivse prognoosi külge mõtetes kinni, küsi kas see on see, mida tegelikult soovid. Kui mitte püüa see positiivseks või vähemalt neutraalseks muuta.

Lõppu soovin ühe harjutuse veel välja pakkuda. Seda kuulsin ma Lisa Nicholsilt ning selle pealkiri on armastuskiri iseendale. Lisa pakub välja, et võta endale pisut aega ning kirjuta iseendale üks imeline armastuskiri. Seda on parem teha hetkel, kui oled pigem heas tujus, et suudaksid ennast kõige paremal viisil kiita ja imetleda. Kui kiri valmis, loe üle ja veendu, et kõik oluline sai kirja. Nüüd võid selle kirja panna sellisesse kohta, kust selle vajadusel kerge vaevaga üles leiad. Võta see kiri välja siis, kui tundub, et kogu maailm on Sinu vastu ning kõik on hall, must ja veel mustem. Küll on hea raskel hetkel lugeda kauneid sõnu iseenda kohta.

Head katsetamist!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga