Anna andeks

Me kõik oleme kuulnud nalja, kuidas eestlase kõige parem söök peaks just kui olema teine eestlane. Samas öeldakse ka, et maitse üle ei kakelda. Kui huumor kõrvale jätta, siis on seal taga hoopis tõsisem teema, millele tasub tähelepanu pöörata. Selleks on andestamine ja mineviku lahti laskmine.

Kindlasti tead ja oled kursis sellega, et lisaks meie teadlikule mõtlemisele on kõigil ka alateadvus, mis meie kontrollile ei allu. Alateadvusega seondub mul pilt ühest suurest pimedast ruumist või siis sügavast kotist. Noortel on see ruum tühi ning sinna on lihtne ebameeldivaid asju peitu lükata. Kuid iga ruum, kuhu asju sisse topitakse, saab üks kord täis. Eriti siis, kui seal vahel suurpuhastust ei teha.

Nii on ka meie alateadvusega. Kui sinna järjest teemasid peitu lükata, siis ühel hetkel saab ruum täis ning ootamatutes olukordadest hakkab sealt asju välja hüppama. Oled ehk märganud, kuidas suvalises olukorras mingi mineviku sündmus välja hüppab? Vahel on see positiivne mälestus, kuid alati mitte. Kas tahaksid vanemas eas tegeleda pidevalt tumeda ruumi ukse valvamisega või soovid elu nautida?

Kevadeti tehakse ikka suurpuhastust – vaadatakse üle kappi seisma jäänud asjad, tõmmatakse hoolsamalt kõik nurgad ja kapipealsed tolmust puhtaks ning võetakse aega ruumidele, mis muidu ehk tähelepanu alt kõrvale jäävad. Kas selle aasta kevadel võiks sama teha oma mineviku varjudega? Parim strateegia selleks on andestamine.

Andestamist soovitavad erinevad positiivse psühholoogia teadlased. Näiteks on andeks andmine Sonja Lyubomirsky õnne raamatus üheks oluliseks õnnelikkuse harjutuseks. Vishen Lakhiani toob oma raamatus välja isiklikud näited, kuidas andestamine mõjutab inimese aju laineid. Seega, kuigi see võib tunduda keeruline, on andestamine midagi, mida tuleks püüda oma ellu kaasata. Seejuures on oluline lisaks suurtele valukohtadele tegeleda pisikeste tusasustega. Harjutamiseks sobib just viimastega alustamine.

Allikas: http://bit.ly/2qQKZH2

Õnneks on autorid pakkunud välja ka mõned konkreetsed viisid, kuidas andestamist teha. Kes soovib, võib seda visualiseerida – kujutada n.ö kurja juurt enda ees ning seejärel talle andeks anda. Võib kasutada kirjutamist – kirjutad välja kõik halva ning viimasena annad andeks. Aga võib kirjutada ka iseendale andeks andmise kirja – paned end teise positsiooni ning kirjutad teisest lähtudes endale andeks palumise kirja. Kes soovib võib kasutada tule meetodit – negatiivse kirja panemine ja ära põletamine. Ma ei tea kas viimast on teaduslikult uuritud, kuid isiklik kogemus kinnitab selle toimivust.

Üks oluline asi andestamise juures on veel, mida kindlasti tuleks arvestada. Andestamine ei tähenda unustamist. Kui keegi on mulle haiget teinud, siis ma võin talle andestada, kuid see ei tähenda, et ma selle unustaks ja laseks samal situatsioonil korduda. Andestamine tähendab vaid selle sündmuse negatiivsete emotsioonide lahti laskmist.

Kutsun sind üles kevadele kergema koormaga vastu minevast. Luba endale pisut aega, et mõned valusad sündmused endale sobival viisil lahti lasta. Alusta väikestest asjadest ning liigu sealt edasi. Sa ei pea oma rasket koormat päikselisse kevadesse (ega tulevikku üldisemalt) kaasa vedama.

PS! Ära unusta, et vahel on vaja andestada ka iseendale.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga